Monday, July 27, 2009

BERBALAS PUISI??

Seseorang telah mengirimkan puisi berikut kepada aku melalui e-mail; yang aku rasa adalah suatu puisi yang merupakan penghinaan kepada kaum lelaki!! Tajuk puisi itu ialah APABILA SUAMI HANTAR PUISI KEPADA ISTERI MEMOHON KEBENARAN UNTUK KAWIN LAGI!

Isteriku
jika engkau bumi
akulah matahari
aku akan menyinarimu kerna engkau mengharapkan sinaran dariku
Ingatlah bahtera yang kita kayuh, begitu penuh riak gelombang
Aku pasti akan tetap menyinari bumi, hingga kadang-kadang bumi terasa akan silauanku
Lantas aku ingat suatu hal
bahawa Tuhan mencipta bukan hanya bumi
malah ada planet lain yang juga mengharapkan sinaranku
Lalu ..
relakanlah aku menyinari planet lain
menyampaikan faedah adanya aku
kerna sudah takdir Illahi
sinaranku diperlukan di planet lain!

Lantas ini puisi balas oleh si isteri:

Suamiku,
andai kau memang mentari
sang surya yang memberi cahaya
aku merelakan engkau berikan sinaranmu kepada segala planet
yang telah tuhan ciptakan
kerana mereka juga seperti aku .. perlukan cahayamu
dan akupun tidak akan merasa kekurangan dari sinaranmu
AKAN TETAPI
Jika kau hanya sejengkal lilin yang berkekuatan 5 watt
janganlah mimpi menyinari planet lain!
kerana kamar tidur kita yang kecil pun belum sanggup kau terangi
Lihatlah dirimu di cermin di sudut kamar kita
di tengah remang-remang pancaran cahayamu yang telah aku mengerti
cuba lihat siapa dirimu?
Mentari atau lilin?
atau jangan-jangan cuma mancis!!
Pleaselah ... Jangan banyak angan-angan!!

Aku sih jadi penasaran dan jengkel membaca puisi si istri itu!! Lantas walaupun aku bukan sasterawan kayak A. Samad Said dari Malaysia, atau Pak Hamka dan Rendra dari Indonesia, namun aku berusaha juga menulis puisi berikut sebagai jawaban penghinaan dari sang isteri itu!

Aduhai mancis
sebatang kayu kecil dengan ujung yang bulat
yang cuma menyala jika digosok pada tepi kotaknya yang kasar
Betapa engkau dihina .. hanya kerna kau murahan, berdomisil dalam kotak yang kecil
dan jika udah basah .. langsung ndak bisa menyala lagi

Namun Melayu mudah lupa
itukan sifatmu jaman dulu .. jaman kuda makan tembaga
kan jaman kini udah berobah?
Kuda udah makan beefsteak
Ninja Turtles makan pizza
dan orang makan orang!

Kau juga udah berobah
dari sebatang kayu kecil yang hina
kini kau bergelar Lighter
berjenama ..
RONSON, ZIPPO, DUNHILL, Mont Blanc .. You name it man!

Apimu kini bisa membakar hebat
hanya dengan cetusan api listrik yang kecil
dan dengan upgrade terkini
apimu tak bisa padam, walau ditiup ribut Greg
yang memusnahkan Keningau pada Disember 1996!

Hayo mancis cilik!
Buktikan keunggulanmu
walau kau dibilang agresif
persetan sama komentar yang negatif
kau ndak perlu reaktif .. terusin dong proaktif
orang lain pasti pada sensitif, karna prejudis yang subjektif

Cili padi juga cilik
tapi kalo dimakan .. terasa dong kayak terkena renjatan listrik!!
Iya kan? kan? kan? betul kan? kan? kan?
Dasar istri ndak tau diri!

3 comments:

  1. salam Pak Mur...Mancis oh mancis...betapa pentingnya mancis dalam kehidupan, begitu lah juga pentingnya sang suami dalam kekeluargaan...apapun,jangan lah disalah erti kan, akan mancis2 yang cuba menerangi planet2 lain..kalau difikir dari sudut yang positif dan bukannya dari pandangan yang negatif....dan yang paling penting,si mancis2 ini (ndak kira mancis cap kingkong,zippo,lighter2 yang pelipin jual)mesti faham akan tanggungjawab dan tugas menjaga keamanan planet2 yang diterangi tadi..ADIL,TULUS,IKHLAS,JUJUR...itu yang pasti..amanah dari Allah s.w.t.
    Pak Azroy

    ReplyDelete
  2. erti MANCIS dan PLANET...Pak Mur, perbetulkan kalau ada yang silap sihhhh....
    MANCIS
    M-manusia bernama lelaki
    A-akan
    N-Neutral bila
    C-cinta
    I-isteri
    S-selalu

    P-perempuan
    L-lelaki
    A-adalah
    N-nikmat
    E-empunyanya sudah pasti
    T-Tuhan

    sama2 kita betulkan dan renungkan,
    Pak Azroy

    ReplyDelete
  3. salam, Pak Mur...waduh,kok terus menyepi..sibuk bangat kok pak mur..Pak Mur, ayuh nulis lagi...(nulis yang ada kaitan dengan bulan Ramadhan.kan hari raya ngak lama lagi.hehehe..)

    ReplyDelete