Friday, June 12, 2009

Mimpi Sedih II


Nah .. tadi malam sekali lagi aku mimpi yang bukan-bukan! Dalam mimpi itu anak-anak aku baru balik dari studi di luar negeri. Dapat ijazah .. malah dapat gelar "dokter" lagi! Sekembalinya mereka ke tanah air sendiri, bukan main lagi berkobar-kobar semangat mau berkhidmat, lantas memohon lowongan kerja di organisasi-organisasi pemerintah.
Aneh .. di sana-sini jawaban yang mereka dapat cuma, "ndak ada lowongan dik!", "kami ndak perlu pekerja dewasa ini", "title dokter kamu itu ndak laku, kamu itu dokter ayam!" dsb.
Yang lebih aneh lagi mereka dipanggil juga untuk interview. Macam-macam ditanya dalam interview tersebut. Termasuk berapa besar, berapa panjang, dan berapa lama boleh tahan leher mereka! Penat saja mereka menjawab segala soalan goblok tersebut, namun ndak juga dapat pekerjaan!
Yang lebih, lebih, lebih aneh lagi .. anak-anak bos-bos dan orang-orang penting yang baru balik studi seperti anak-anak aku bukan main senang lagi dapat pekerjaan. Ini hari mereka balik ke tanah air, kemaren sudah dapat pekerjaan! Walaupun title dokter mereka lebih rendah daripada anak-anak aku, iaitu mereka semuanya dokter siput babi!
Yang lebih, lebih, lebih, lebih, lebih, lebih, lebih aneh lagi bos-bos dan orang-orang penting tersebutlah yang sering teriak-teriak suruh orang kecil seperti aku supaya menghormati prinsip telus, adil dan saksama dalam semua tindakan semasa hidup di dunia!
Wooooo ... apabila aku terbangun bukan main lega rasanya kerna itu cuma mimpi!! Tapi daripada mimpi yang gituan .. aku lebih senang mimpi goyang ngebor bersama Inul Daratista!!

Lihat ni si Inul ... lu kepingin ndak????

2 comments:

  1. Ini Inul lagi ngapain Pak Mur?

    - PRAMUJA

    ReplyDelete
  2. Hehehehe ... dia lagi mempamerkan "asset"-nya dong!!

    -Pak Mur

    ReplyDelete