Monday, March 9, 2009

Terima aja dong hakikatnya!

Kejohanan Squasy Terbuka KL CIMB - Datuk Nicol David kalah. Ramai yang ribut-ribut kecewa! Kejohanan Badminton All England - Datuk Lee Chong Wei kalah. Ramai yang ribut-ribut kecewa! Malah ramai yang membuat andaian kenapa mereka kalah. Pelbagai alasan dikemukakan.

Aku heran. Kenapa sih orang ndak bisa terima hakikat? Dalam mana-mana perlombaan, perlawanan atau pertandingan .. pasti dong ada yang kalah dan ada yang menang. Kalau menang ya syukur! Kalau kalah .. terima sajalah hakikat bahawa pihak yang dilawan itu pasti lebih hebat. Susah dong kalau hidup ndak bisa terima hakikat!

Tuhan menjadikan segalanya punya pasangan: ada menang, pasti ada kalah. Ada pendek, ada panjang. Ada yang ganteng, ada yang jelek. Ada kaya, ada miskin. Ada gemuk, ada yang kurus. Ada yang sekolah tinggi, tapi goblok. Ada yang ndak sekolah tapi pinter ... kan? kan? iya kan?

1 comment:

  1. Hello Pak Mur,

    Ini anak jawa dari Taman Indah Permai mau komen tentang warkah kamu. Sebagai manusia yang masih punya akal gue amat setuju apa yang diomongkan.

    Kita sememangnya banyak teman teman dan yang pasti teman teman dari angkatan jawa sendiri tapi lo kok kalok sudah di atas lupa sama teman teman seangkatan kita.... yang pastinya mereka harus ingat mereka juga akan pencen dan engak tau kalau mereka diingat teman teman yang selama ini kaki angkat sebelah, sebelah lagi kaki angkat sebelah lo jadi keluar kentot.... ertinya kamu dipermainkan dalam hidup kepura-puraan... apa kita boleh terima mereka lagi yang selama ini egonya saja mak jubillah.... gue sendir pernah dibilang dikalangan teman-teman kita di atas bilangnya; wah! kamu patut sudah lama terima pingat dan naik pangkat..... itu omongnya saja kerana meraka ini kebanyakkan sudah di atas tapi ya omong tinggal omong....
    Kepada mereka meraka ini harus sadar apa itu kehidupan selepas pencen, kehidupan wah sunyi kalok engak ada teman-teman mau mendekati kita... ya betul engak.... yang tinggal memori kesunyian....

    Gue hanya omong saja engak tembak kepada sesiapa
    cuma belajar tembak, Mari tengok siapa yang kena..

    Telungagong

    ReplyDelete