Wednesday, March 25, 2009

Success & Failure

Salam bahagia ...

Tadi malam aku nengok movie di Astro. Aku ndak ingat sudah apa ceritanya .. tapi yang aku paling ndak boleh lupa ialah suatu ayat yang diungkapkan oleh seorang pelakon dalam satu babak. Ayat itu berbunyi begini, "IN ORDER FOR ONE TO SUCCEED, ANOTHER HAS TO FAIL!".

Oleh kerna bukan semua orang belajar sains dan matematik dalam bahasa Inggeris, biarlah aku terjemahkan maksud ayat itu .. maksudnya ya? Bukan terjemahan harfiah atau literal: "UNTUK MEMASTIKAN KITA BERJAYA, KITA MESTI MEMBUAT ORANG LAIN GAGAL!"

Sampai lewat malam aku memikirkan betul atau ndak pernyataan itu. Kalau dari segi moral, memang ndak patut! Namun dari segi hakikatnya pada jaman ini, uwaaaaa .. seperti kelihatan terjadi di mana-mana! Anda perlu ilustrasi? Here goes ...

Penjaja teh tarik di warung-warung pinggir jalan akan berteriak memanggil pelanggan, "Mari-mari .. minum teh tarik special saya! Dijamin enak .. ndak seperti yang dijual oleh jiran saya ini! Teh yang digunakannya jenis murahan! Saya menggunakan susu lembu, dia pakai susu ayam!"

Penjual bakso pula mempamerkan poster berikut, "TIDAK ADA CELANA DALAM DIRENDAM DALAM BAKSO SAYA .. SEPERTI YANG DILAKUKAN OLEH KEDAI SEBELAH!"

Karyawan pemerintah membisikkan di kuping bosnya, "Bos .. bapak si Jono itu orang asing! Makanya si Jono itu benih orang asing! Mana mungkin dia setia kalau dikasi posisi yang lebih baik! Aku calon yang lebih sesuai!"

Salamolekom!

No comments:

Post a Comment