Sunday, May 3, 2009

Puji dan Nasi

Ketemu lagi ...

Entry aku kali ini aku kasi title PUJI dan NASI. Mesti kalian heran kan? kan? Apa pula kaitan Puji dengan Nasi? Mungkin ada yang bilang aku ni sudah ndak betul! Ataupun ada yang bilang bahagian Medula Oblongata otak aku sudah rosak! Jangan gitu bah .. kasilah aku peluang mengutarakan tesis aku pasal Puji dan Nasi.

Kes 1: Dulu-dulu masa aku belum kawin kan .. iyalah .. waktu aku masih ganteng kayak Tom Cruise, aku selalu cuba memikat wanita dengan cara memuji mereka. Aku kata mereka cantiklah .. menawanlah .. macam bidadarilah. Tapi jawaban yang aku selalu dapat ialah, "Ptui!! Aku bukan jenis yang makan pujilah! Pergilah puji tu kerbau di sawah!" Jawaban sedemikian bikin aku bertekad untuk jadi pakar dalam bidang public speaking! Kerna aku pikir mungkin cara aku berkomunikasi yang ndak betul! Rupanya setelah usia aku masuk ke peringkat "tua" dan punya potongan seperti Tom Kurus, barulah aku tau 99.9 persen wanita memang merasa senang kalau dipuji. Aku dapat pengakuan ini daripada wanita sendiri. Betul bah .. aku ndak nipu. Diorang bilang enaknya kena puji tu sama macam enak makan nasi!

Kes 2: Aku sendiri sudah macam mau muntah kerna terlalu banyak diberi pujian. Di mana-mana aku sampaikan ceramah, mesti aku kena puji! Termasuk pujian yang datang mencurah-curah dari pihak yang berwajib. Diorang bilang kualiti ceramah aku tu sama macam konsultan yang sudah established. Kononnya aku memang pakar dalam bidang aku. Kalau aku kumpulkan semua pujian yang aku dapat kan .. kemudian aku timbang .. rasanya sudah seberat planet Zuhal bergabung dengan Musytari! Tetapi bolehkah orang hidup dengan memakan pujian? Orang kan perlu makan nasi?

Kesimpulannya:
1. Jatuh cinta dan berkahwin kerna dipuji tidak menjamin kebahagiaan, kerna cinta ndak boleh beli nasi. Yang beli nasi adalah duit alias uang!
2. Kena puji saja ndak menjamin kemajuan career atau kerjaya, kerna pujian ndak boleh beli nasi. Yang beli nasi adalah duit alias uang!!

Kenapa orang ndak pandai paham aaaaa? Rosak otak kali terkena selsema babi!!

3 comments:

  1. hye, Pak Mur...Ketemu lagi. Sebut pasal puji memuji ni, memang siok tapi kadang-kadang merimaskan. Mama saya pernah cakap dulu-dulu time saya masih budak-budak. Mama bilang" kau pi lah berlari sana padang, nanti keluar beras @ nasi kah tu?!..tu cakap mama saya. Almaklum, dulu-dulu time saya masih sekolah, saya ni kunun adalah tukang lari 100m untuk sekolah saya...jadi selalulah bawa medal yang warna emas tu pulang rumah. Jadi happylah kunun saya kasih tingu mama saya itu medal EMAS baitu! Tau-tau dia marah saya pula. Adakah patut mama saya suruh saya masak itu medal emas boleh jadi NASI? Padahal..baru saja di padang sekolah saya kena PUJI kerana laju. Betul juga cakap mama saya...saya terlalu sibuk dengan sukan, mau kena puji lah bah kunun tu...sampai saya lupa tentang tanggungjawab saya sebagai pelajar dan anak kepada mama saya. Itu cerita time sekolah...sekarang saya sudah kehidupan sendiri..bertugas sebagai kaki dan tangan kerajaan, lain pulak ceritanya, siapa suruh tidak belajar betul-betul, boleh jadi bos besar, kan?. Ok, sekarang mau cerita ni mau share la bha kunun pengalaman pasal 'puji'yang di utarakan oleh Pak Mur.....alkisah sebenar ni. betul ni! kisah benar yang saya telah dan pernah lalui. Begini... Ringan Tulang, Rajin membantu orang lain ni memang 'amalan yang baik'...bukan 'satu amalan yang baik'...topot konie..tapi, kebiasaannya, orang yang ringan tulang selalu kena puji? Tidaklah! orang yang rajin dan pandai tu, bukan kena puji sebenarnya tapi kena buli!
    Betul bah! Bukhan kena puji baitu...tapi kena BULI!...tapi bukan semua lah....kan? iya kan? kan? Kalau kita di puji dengan ikhlas, maka sejahteralah hidup kita dan juga kerjaya kita....tapi kalau kita di puji tapi dalam masa yang sama kita di BULI, sudah pastilah kita rasa tertekan! Apa tidaknya, kita yang sungguh-sungguh bekerja dengan penuh dedikasi sentiasa di puji tapi terperuk di satu sudut yang hampir-hampir orang tidak perasan akan kewujudan kita....hah...tu maksud saya yang insan yang jenis macam ni bukan di PUJI tapi di BULI!
    Kena puji...tapi tiada pun nasi yang datang terus pi atas meja! Kita yang penat memerah otak untuk mencari idea agar dapat menghasilkan kerja yang baik...kita cuma dapat pujian tapi orang lain yang dapat APC....betul kan? iya kan? kan? Topot konie.....cubalah kita diberi sesuatu yang boleh buat kita banggakan selain di puji, sesuatu yang setimpal dengan jerih payah kita...
    Supaya 'PUJI" tersebut boleh beli nasi dengan menggunakan duit dan bukannya nasi di beli dari daun limau bali.......kan? Mama saya yang cakap...besar maa erti cakap dia tu...
    Jangan saja kena selsema babi...

    ReplyDelete
  2. Yaaa .. betul itu Faye .. Baru aku sedar yang selama ini aku dipuji rupanya dibuli juga pada waktu yang sama! Brengsek! Diorang buli aku tu kan .. mesti kerna dengki pasal aku ni bukan saja hensem, malah kaya raya .. punya gedong besar dan pabrik rokok kretek!!

    ReplyDelete
  3. Salam pak mur..mau nyibuk gak bagi comment..memang la perempuan suka dengan pujian cuma tidak tau macamana mau menerima pujian itu..sebab sudah fitrahnya perempuan dikurniakan sikap pemalu..tu la pura2 kunun ndak suka..tapi sebenarnya best gak dapat pujian..jadikan jak pujian itu sebagai motivasi memajukan diri..kalo kita terima secara positif kesannya pun positif..kan..kan..kan..tut..

    ReplyDelete