Wednesday, May 6, 2009

Bohong atau Sengaja?

Aku berlanggan siaran Astro di rumah. Bukan saja aku ni kaki tengok wayang di Astro, tetapi aku suka nengok filem dokumentari. Salah satu yang aku suka adalah Discovery Channel. Di saluran itu aku suka nengok "mythbusters", "future weapons" dsb.

Aku mau cerita tentang "future weapons" yang ditayangkan di Discovery Channel. Dokumentari itu sering menonjolkan tentang kecanggihan senjata yang dicipta oleh Amerika. Dari pesawat tempur hinggalah senjata api, peluru berpandu dan macam-macam lagi. Bukan main lagi dipertontonkan bagaimana Amerika mempunyai UAV dan pesawat tempur yang bisa melepaskan peluru berpandu yang bisa mengenai sasaran dengan tepatnya dari jarak yang jauh. Juga mereka punya peluru berpandu yang bisa mencari sasarannya sendiri tanpa kawalan manusia. Uwaaaa ... semuanya bisa mengenai sasaran dengan "tepat"!

Tapi yang aku heran, apabila digunakan bagi mengebom Iraq dan Afghanistan, sering pula dilaporkan peluru berpandu mereka "tersasar" lalu mengenai tempat tinggal orang awam yang menyebabkan ramai yang tidak berdosa menjadi korban!

Kesimpulannya cuma dua kan? Satu - dokumentari itu bohong! Sebenarnya Amerika belum mampu mencipta senjata canggih yang bisa mengenai sasaran dengan tepat walaupun mereka punya teknologi yang tinggi. Dua - "tersasarnya" peluru pembunuh mereka di Iraq dan Afghanistan itu adalah disengajakan .. memang mereka berniat membunuh orang awam kerna mereka berpendapat spesis manusia yang berbeda daripada mereka, khususnya yang solat lima kali satu hari, tidak layak menghuni dunia ini!

Sialan tu bule alias londo!

1 comment:

  1. Salam Pak Mur..bagi saya Amerika memang suka menunjuk-nunjukkan diri mereka bangsa yang terkuat didunia..saya pernah dengar satu lecture masa study dulu bahawa salah satu punca kejatuhan kuasa negara-negara komunis adalah melalui strategi mengembar-gembur kan crita kekuatan Amerika iaitu kehebatan senjata STARWARS mereka tapi sebenarnya senjata itu tidak pernah wujud pun pada masa itu.Tapi setakat ini dunia ini memang dikuasai oleh kuasa2 besar seperti mereka dan kita hanya mampu memerhatikan saja kekuatan mereka..nda gitu pak mur?..hope dapat baca terus tulisan pak mur,saya sentiasa menantikan tulisan terbaru pak mur..dan akan menyampuk juga buat komen..bak kata pak mur,HASNUL kan..Asal Nulis jak...

    ReplyDelete